Advanced Driver Assistance Systems: Een nieuw onderdeel van het autorijden, dat steeds belangrijker wordt. Steeds meer (nieuwe) auto’s zijn uitgerust met steeds modernere software, in de opmaat naar het volledig geautomatiseerd rijden. Denk aan systemen als parkeerhulp, adaptive cruise control, etc. Vanaf 2024 wilt het CBR enkele van deze systemen laten terugkomen op het examen, het kennen en beheersen van deze software is dus steeds belangrijker!
Tijdens de rijlessen word je bekend met het gebruik van verschillende ADAS Systemen. Zo is mijn lesauto (de Ford Puma) uitgerust met enkel van deze ADAS Systemen zoals:
Actieve parkeerhulp
Maakt parkeren in een drukke straat of nauwe ruimte gemakkelijker. Het systeem kan geschikte parkeerplaatsen identificeren en je vervolgens automatisch erin sturen. De achteruitrijcamera’s zorgen ervoor dat je je omgeving in de gaten kunt houden, en altijd de controle behoudt. Park Out Assist kan je vervolgens terug uit de parkeerplaatsen helpen rijden, terwijl Side Parking Aid je waarschuwt voor eventuele obstakels aan de zijkant.
Quickclear verwarmde voorruit
Maakt je voorruit snel schoon op ijskoude ochtenden. Dunne vezels in de voorruit worden supersnel verhit om het glas te ontdooien en schoon te maken en om de ruitenwissers te helpen ontdooien.
Adaptieve cruise control
Voor minder stress wanneer je in druk verkeer rijdt. Stel gewoon je gewenste snelheid in en Intelligent Adaptive Cruise Control met Stop & Go houdt automatisch een vooraf ingestelde afstand aan van het voertuig dat voor je rijdt en brengt je auto indien nodig tot stilstand. Zodra het verkeer vóór je weer weg is, geeft het systeem gas tot de door jou gekozen snelheid weer bereikt is.
Lane-keeping system
Naar voren gerichte camera’s kunnen detecteren of je ongemerkt je rijstrook verlaat. Het systeem waarschuwt je dan door het stuur te laten trillen en kan eventueel subtiel bijsturen om je weer naar de juiste rijstrook te leiden. Het Lane-Keeping System is ontworpen voor wegen met meerdere rijbanen. Wordt automatisch uitgeschakeld bij snelheden onder de 65 km/u. Je kunt het ook handmatig uitschakelen.
Hill Start assist
De Hill Start Assist van Ford geeft je extra controle bij het heuvelopwaarts starten. Het systeem handhaaft de remkracht op de wielen gedurende 2,5 seconden. Hierdoor wordt het naar achteren (of naar voren) rollen tijdelijk gestopt terwijl je je voet van het rempedaal naar het gaspedaal verplaatst. Het is ook een handige functie bij het starten en stoppen op een gladde ondergrond.
Auto Start-stop
Wanneer je voor een rood licht of in druk verkeer stopt, kan Auto Start-Stop de motor automatisch uitschakelen en essentiële systemen, zoals de koplampen, airco en Ford SYNC, nog steeds stroom geven. Wanneer je weer wilt gaan rijden, trap je de koppeling (of bij een automaat het gaspedaal) in en de motor start weer.
Blind spot information system
De dode hoek informatie maakt gebruik van sensoren om voertuigen te detecteren die niet zichtbaar zijn in je dode hoek. Als er een ander voertuig wordt gedetecteerd, brengt het systeem je via discrete in beide buitenspiegels ingebouwde waarschuwingslichten op de hoogte. Cross Traffic Alert helpt bij het achteruit uitrijden van parkeerplaatsen met een beperkt zicht, door een waarschuwing te laten klinken als er voertuigen worden gedetecteerd die van de zijkanten naderen.
Verkeersbordherkenning
De verkeersbordherkenning is ontworpen om verkeersborden aan de zijkant van of boven de weg te identificeren. Vervolgens wordt de informatie van het bord, inclusief maximumsnelheden, weergegeven op je instrumentencluster (De Driver Assist-functies zijn bedoeld als aanvulling en vervangen niet de aandacht en het beoordelingsvermogen van de bestuurder en de noodzaak de auto onder controle te houden.). Maximumsnelheden worden telkens bijgewerkt wanneer je een nieuwe snelheidszone binnenrijdt.
Elektronische stabiliteitscontrole
Gebruikt sensoren van het anti-blokkeerremsysteemen tractiecontrolesysteem. Het elektronische stabiliteitscontrolesysteem merkt wanneer je auto grip verliest en remt automatisch specifieke wielen af om je auto weer te stabiliseren.
Controle op je bandenspannings
Vroege waarschuwing als een band leegloopt. Detecteert wanneer bandenspanning verliezen en waarschuwt je via het instrumentenpaneel. Via de FordPass-app kun je ook meldingen krijgen. Zo kun je de bandenspanning, ruitensproeiervloeistof en nog veel meer controleren.
Reactiever sturen in noodgevallen
Emergency Steering Assist helpt om je om stilstaande of langzamere voertuigen heen te sturen en botsingen te vermijden. Het systeem gebruikt een radar en camera om langzamere en stilstaande voertuigen voor je te detecteren. Vervolgens helpt het je bij te sturen en die voertuigen te vermijden. De technologie wordt geactiveerd als er niet voldoende ruimte is om een botsing te vermijden door alleen te remmen en je uitwijkt.
Rijdynamiek op maat
Maak je rijervaring nog persoonlijker met de verschillende rijmodi: Normal, ECO, Sport, Comfort, Eco-Comfort, Slippery en Trail. Zo kan je de koppelreactie, besturing en zelfs de schakelstijl van de Puma aanpassen aan jouw rijstijl. Via verschillende kleurthema’s op het 12,3 inch digitale instrumentenpaneel zie je welke rijmodus je hebt geselecteerd.
Helpt je in de juiste richting
Wrong Way Alert gebruikt een vooruitrijcamera en informatie uit het navigatiesysteem om te ontdekken of je tegen het verkeer in rijdt. Het systeem geeft zichtbare en hoorbare waarschuwingen als je de verkeerde kant op rijdt, zodat je kunt stoppen en de nodige actie kunt ondernemen.
Koplampen die je helpen om door bochten te kijken
De led-koplampen van de Puma zorgen voor een precies en intens lichtpatroon. Ze beschikken ook over unieke led-dagrijverlichting met het kenmerkende ontwerp en statische bochtverlichting die de binnenkant van de bocht verlicht wanneer je het stuur meer dan 30 graden draait.
Automatisch groot licht zodat je beter ziet, zonder anderen te verblinden
Auto High Beam is een handig hulpmiddel als u in het donker rijdt: het schakelt tijdelijk het grootlicht uit wanneer het tegemoetkomend verkeer of voorligger opmerkt, zodat u andere bestuurders niet verblindt. Daarna schakelt het automatisch het grootlicht weer in, voor maximaal zicht.
Technologie die het je laat weten als je moe wordt
Driver Alert houdt continu je rijgedrag in de gaten en registreert elke afwijking die veroorzaakt wordt door vermoeidheid. Als het systeem detecteert dat je minder waakzaam wordt, verschijnt er een waarschuwingsicoon op de display, die je aanraadt even pauze te nemen. Als je waakzaamheid nog meer afneemt, wordt het bericht herhaald en gecombineerd met een beltoon.
Is het nu al enige tijd geleden dat jij je rijbewijs gehaald hebt en heb je nog geen ervaring met deze systemen? Dan is het natuurlijk ook mogelijk om een paar opfrislessen te volgen. Hierin maak ik je bekend met deze nieuwe technologie en ben jij klaar voor de aanschaf van je nieuwe bolide!